Arxiu de Febrer, 2009

Foc, globalització i pensament únic

Febrer 25, 2009

Fa molt de temps que no escric, mirant l’arxiu veig que des de l’11 de gener que no he dit ni pruna, massa temps, entre exàmens i històries… s’ha complicat la cosa. Observe també que l’última intervenció va ser per a acceptar el repte de Juli Just de comentar i analitzar tot el contingut de la ponència estratègica per al Congrés del Bloc. A mesura que ha anat passant el temps, els ànims han anat decaiguent i finalment he dessistit. El punt de socarrament que patisc és prou pronunciat, i com que no vull cremar-me del tot (sóc, crec, massa jove per a això) sols diré que allò que pense i que vull per al meu país i el meu partit, ho porte dient ací des de fa dos anys i tractant de portar-ho a terme a través de la meua militància activa. I sens dubte, si després del Congrés encara hi ha espai (siga el tercer o el vuité) seguiré dient-ho i fent-ho com fins ara o, si es pot, de forma més vistosa.

A estes alçades a ningú sorprén si dic que en línies generals estic ben d’acord amb el que diu el text original de la ponència, i després del retalla-còpia-apega si com diu Pere Fuset no se’m fustren les il·lusions ni se’m ferix la sensibilitat doncs em donaré per satisfet, tot i que seguiré reinvindicant més ambvisió per al BLOC des de fora i des de dins.

—————————————

correfoc

Dit açò, m’agradaria parlar d’un altre tema. La polèmica de la directiva europea sobre pirotècnia. El tema sens dubte és delicat, sobretot per a nosaltres, habitants d’un país on les festes populars tenen un paper social importantíssim i on el foc i  la pólvora  són element prioritari en elles.

Que ningú s’enganye, açò qui ha d’apanyar-ho és Madrid, no Brussel·les. La directiva dóna marge  per a que l’Estat espanyol adeqüe la seua legislació de tal manera que les nostres festes no es vegen perjudicades. Ara, altra cosa és que passarà fóra de les festes estrictament populars, crec que eixe és el veritable risc. Les colles de dimonis per exemple no sempre fan els focs amb motiu de festivitats ”religioses, culturals i tradicionals” (que es la referència que fa la directiva a l’hora de deixar marge als estats membres per a que flexibilitzen la legislació).

El que sí sembla bastant possible és que això d’anar a qualsevol quiosc reconvertit en quarter de guerra i fer-te amb el teu propi arsenal de “misiles tierra-aire” s’acabe. Personalment sols hi ha una cosa que odie del món dels focs d’artifici, els coets “borratxos” que es fan servir per alguns individus de forma totalment irresponsable a festes com les falles a València i en circumstàncies molt poc adients i amb alt grau de risc. La venda d’eixe tipus de coet, pense,  sí deuria estar controlada.

El problema està en que no sabem per on tallarà Madrid, si ens tallarà l’ungla molèsta dels coets “borratxos” o ens tallarà el braç sencer i ens deixarà sense cultura del foc. Dissortadament açò dependrà de dos factors: la sensibilitat del govern estatal amb les festes populars valencianes i la capacitat de reivindicació dels nostres representants a Madrid. I que voleu que vos diga… ho mire per on ho mire: ho veig negre.

Siga com siga el que més em crida l’atenció de tot este assumpte no és el fet que la cultura del foc, quelcom tan valencià, tan nostre, puga vore’s amenaçat sobtadament d’esta manera. El que més em preocupa és vore com de vulnerables són les tradicions, hàbits, costums, i en definitva els trets culturals en el món globalitzat del segle XXI, on en una plomada poden carregar-se via legislativa i a milers de kilòmetres de distància la forma de ser i d’expresar-se de tot un col·lectiu humà.

Em pregunte on es troba la línia que separa la globalització de l’imperialisme, que separa el cosmopolitisme de l’homogenització en un món com el que tenim. Si ens adonem, des de fa poc resulta que som “occidentals”, occidental és Ramón Jiménez de Tomelloso i Francis Grey de Toronto, a tots ens claven al mateix sac i sembla ser que la tendència és que Francis Grey i Ramón Jiménez han d’assemblar-se cada vegada més, han de tindre les mateixes costums, menjar coses semblants, vore programes de televisió pareguts, vestir igual i informar-se a través dels mateixos mass media. Eixa tendència, que baix l’empar del nou “ordre mundial” s’anomena globalització i es ven com a possitiva, s’assembla sospitosament a allò que abans de la caiguda del mur de Berlín anomenàvem imperialisme i capitalisme internacional. I jo, que sóc molt mal pensat, sospite que aquells que volen “globalitzar-nos” (“civilitzar-nos” s’haguera dit en altre temps) regulant i tractant de posar barreres a coses com la cultura del foc, són els mateixos que volen que tots actuem igual i pensem igual. Ja deixa entreveure Fukuyama a “La fi de la història” que al nou ordre les diferències es tornen matissos, i els matissos són més fàcilment superables que les diferències. Però quin mèrit té posar-se d’acord quan la polèmica gira al voltant dels matissos? Una humanitat homogènia és al meu entendre una humanitat empobrida, deshumanitzada, una humanitat que certament ha aplegat a la fi de la història i que per tant sols li resta morir-se.

El vertader repte deuria ser, aprendre a conviure amb les diferències, deixar a cada poble, a cada persona, l’oportunitat de trobar el seu camí, enriquir-se amb les aportacions de qui pensa, sent, actua i és diferent, sinó qui ha de presentar l’alternativa? La globalització és, a banda de la revolució de les telecomunicacions i altres avanços ben lloables, el cavall de Troia d’eixa tendència que ens vol a tots iguals, no iguals en drets o llibertats sinó iguals en cultura i pensament, que al tornar-se únics esdevenen no-cultura i no-pensament, el triomf de la ideologia absoluta.

A qui votarem quan les opcions siguen el Jack Johnson i el John Jackson de Futurama?

Una llumeneta en la foscor

Febrer 15, 2009

Volia aprofitar esta entrada per mostrar-vos el video que hem preparat al col·lectiu del BLOC JOVE de la Ciutat de València amb les activitats que realitzàrem durant tot l’any 2008. I a més, dedicar-li este xicotet foto-muntatge a tots els que mantenen ben viva la flama del valencianisme al Cap i Casal del nostre país, amb una xicoteta referència especial als nostres companys de col·lectiu, que han sabut entendre la pluralitat com a virtut; i els obstacles i entrebancs, com una motivació extra per a continuar amb la lluita democràtica per un país més valencià.

A ells i elles, gràcies per fer-ho possible.

Blogs i Congrés

Febrer 9, 2009

V. Baydal té raó (en part). En la seua columna mensual en BlogsValencianistes Vicent Baydal, es pregunta per què la blogosfera valencianista no està sent utilitzada per a fer un seguiment del procés congressual del BLOC més que els comentaris políticoestratègics o organitzatius sobre les ponències. Diu:

(…)el nostre món virtual és encara reduït i no s’atreveix a posar sobre la taula informacions internes o temes que es prefereixen debatre i transaccionar pels mitjans tradicionals. El dia en què, a banda de les propostes polítiques, també isquen a la palestra cibernètica els processos interns segurament voldrà dir dos coses: una de bona, que els valencianistes serem molts més i cada sensibilitat tindrà més força per actuar de forma autònoma, i una altra de roïna, que la nostra cohesió en un mateix partit serà encara més dificultosa. En qualsevol cas, “ixcà” arribe eixe dia.

Estic d’acord en certa mesura, però no puc compartir que la cohesió del partit es veja afectada per l’apertura del partit i del seu procés intern. La cohesió del BLOC té a vore amb una cosa ben senzilla: pluralitat. Una pluralitat que no siga una mera acceptació de certes diferències que es poden “tolerar” sinó com el ciment de la que ha sigut fins ara (i esperem que continue sent) la casa comuna del valencianisme.

Si eixa pluralitat és assumida, la cohesió estarà garantida. Perquè el BLOC serà PLURAL o no será.

AMBVISIÓ

Febrer 3, 2009

20051108152841-escalar

Últimament n’hi ha una pregunta surant a l’ambient pre-congressual del BLOC. ¿De que s’ha de parlar els dies 28 de Febrer i 1 de Març a la Ciutat de València, quan els centenars de delegats i militants de les diferents comarques ens reunim? O fins i tot, ¿sobre què hauríem d’estar parlant en estos moments? Sóc dels que pensa que cal parlar de tot, que el “ara no toca” quan estem en el moment que se suposa de major participació de la militància, no és una bona resposta. Cal, però, establir prioritats i centrar el debat. Per tant, quin és el debat cabdal en estos moments? Quin ha  de ser el combustible que ens ajude a encendre el motor del Congrés i del BLOC en els propers anys?

Personalment, trobe que cal parlar del BLOC que tenim i el BLOC que volem. Del país que tenim i del país que volem. I sobretot, de com fer-ho possible.

Abans de res, un aclariment. El títol d’este post no és una errada ortogràfica ni una nova proposta de normativa per a la nostra llengua. És, senzillament, la paraula que m’acabe d’inventar després de donar-li voltes unes setmanes a un joc de paraules que volia utilitzar quan tornara a parlar del Congrés del BLOC a Nocap i que ve a respondre el que li trobe a faltar al BLOC pre-congrés i espere puguem trobar en el BLOC post-congrés.

En primer lloc, AMBICIÓ per un País Valencià diferent que no només creiem necessari sinó a més, i sobretot, possible. Perquè si no tenim això clar, molts ens preguntarem què fem realment. Personalment, no entenc el nacionalisme valencià ni la seua organització política (representada a hores d’ara i majoritàriament pel BLOC) com un fi en si mateix, sinó com un mitjà. No sóc nacionalista valencià només perquè vull i punt, sinó perquè crec que és el mitjà per aconseguir allò en el que crec. I el valencianisme, com a moviment de construcció nacional valencià només té sentit amb una majoria social darrere. Pots aconseguir-la en 5, 10, 20 o 30 anys però no pots deixar mai a banda que eixe és el nostre mitjà per aconseguir el país en el que somiem. Créixer és el camí.

¿Qui, sinó una majoria social, podrà fer del valencià una llengua d’ús normal en tots els àmbits?  ¿Qui sinó una majoria nacionalment conscient podrà posar en valor el nostre patrimoni ecològic, cultural, històric per protegir-lo i potenciar-lo? ¿Qui podrà reclamar davant qui siga, el respecte que ens meresquem però que hui en dia ens neguen? ¿Qui podrà aconseguir que s’acabe l’espoli fiscal i puguem tindre el finançament suficient per a fer les polítiques que necessitem: una educació de primera, un estat del benestar de qualitat i proper a les persones, i sobretot, una economia en marxa que reemplace l’especulació per la innovació i que no ens condemne a l’atur o la precarietat? Qui pot fer tot això?

La resposta és senzilla: un nacionalisme valencià amb vocació majoritària. Amb vocació de govern. El temps ens ha demostrat que ningú no ho ha fet per nosaltres i no podem esperar que en un futur ho faça. Renunciar a créixer, per tant, no és cap altra cosa que renunciar a aconseguir els nostres objectius, o dit d’una altra forma, és la carta de capitulació que des de fa temps esperen els del PPSOE i que els valencianistes no podem entregar-los mai.

En segon lloc, al BLOC que he conegut fins ara li trobe a faltar una altra cosa. VISIÓ de País. La nostra gran fortalesa són els 300 regidors que repartits de nord a sud han sabut aplicar una recepta d’èxit. Una recepta basada en que la gent ens identifique com gent pragmàtica amb trellat, ganes de treballar i les idees clares: la gent de casa que genera confiança. Això ens ha permés teixir una extensa estructura territorial.

Entendre la marca BLOC com una mena de franquicia, com ja han apuntat alguns, té clarament uns avantatges, però també una cara oculta. Si som un partit nacionalista, ens cal sobretot una visió nacional.

Esta visió del país no pot deixar a banda cap realitat territorial o social. No pot deixar a banda ni les comarques on tenim una forta presència, ni en les que encara no la tenim. Ni el nord ni el sud, i molt menys, per lògica electoral, pot deixar a banda les zones més poblades. Per a totes elles cal articular un projecte en comú, sobre allò que compartim i la convicció de que ens unix molt més que una marca. Combinar el “baix cap a dalt” amb una mena de “dalt cap a baix” que encara que definit de manera horitzontal i participativa, siga aplicat amb eficàcia des de l’Executiva Nacional.

El que no ens convé, i cal recordar-ho sempre, és construir el país enfrontant unes comarques amb unes altres, els pobles amb les ciutats, el nord amb el sud o estos dos amb el centre. Uns altres ja ho han fet, i ho continuaran fent, perquè la vertebració del nostre estimat país amb forma de llonganissa els la porta ben fluixa (i perdó pel llenguatge).  Però nosaltres no. No som d’eixe món. I qui caiga en eixa errada ha de ser conscient dels riscos que comporta.

Ambició i visió, és a dir, ambvisió és el que aporta al meu entendre la fulla de ruta que l’equip ponent proposa a la resta de la militància. Per això m’agrada. Perquè com diu Rosella, no en tenim prou amb mantindre la flameta del valencianisme sinó que cal encendre la foguera.

No em sent còmode en la minoria minoritària, oblidada i sense capacitat de canviar les coses. Perquè hem demostrat que en els pobles on governem som capaços de canviar les coses, de canviar la manera de governar, de protegir el territori, fer front a la crisi (molt bé Baldo donant faena a les empreses del poble!), dinamitzar la cultura, etc. Per això vull que a nivell nacional també puguem canviar les coses i sé que ho podem fer.

Quan veig els barracons o les ocurrències de Font de Mora i cia, la manipulació a Canal 9, les cues a l’INEM, la degradació de les universitats, les esperes als hospitals, la invasió de la rajola a l’Horta o les muntanyes del nostre paisatge, i tantes altres coses,  la indignació em dura cada volta menys. Sent una cosa pitjor, una mena de sensació de culpa. Com si forem en part responsables per no haver pogut frenar això i permetre que la situació empitjore dia rere dia. Em pregunte ¿perquè no som capaços d’explicar la nostra alternativa? Si no ens entenen, caldrà explicar-la d’una altra manera, perquè cada dia que passa sense ser decisius és un dia perdut per canviar les coses.

Per això al Congrés del BLOC, com si fora una carta als reixos, li demane ambivisó i un equip que treballe i ens faça treballar per aconseguir el que tots desitgem. Per a què cada dia que passe, siga un pas cap a la majoria que necessitem per construir un país més just, més lliure, més democràtic, en definitiva, un País més valencià.

Morera, wi-fi i aigua de València!

Febrer 1, 2009

Quina combinació més curiosa… Allà estarem!